2013年10月3日木曜日

Pacific Golden Plover is one of the plovers. ムナグロはチドリの一種、夏羽と冬羽が極端に違う。

Pacific Golden Plover is one of the passengerin Japan. They are breeding in Siberia and Alaska in summer time. And in a winter time, they move to Southeast Asia or Australia. In a summer time Their color is black and white, in a winter time, black
colors are gone. In a summer time their color is black and white. In a winter time black colors are gone.

 ムナグロは夏季に視た時と冬季に視た時であまりにその色が違うので、全く別の鳥かと思う程。ズグロカモメやユリカモメと同じような感じだろうか?しかし何で夏羽に成ると頭やお腹が黒くなるのだろうか?それぞれ自然の中で意味があるとは思うのだが不思議でたまらない。

 今回のムナグロも熊本在住の山田さんのアドバイスでやっとムナグロだろうと判ったくらいで入門間もない自分では全く判断できなかった。冬の真っ只中の沖縄那覇市・漫湖での撮影の続編。

 このムナグロは那覇市内の漫湖と那覇空港南側の大峰海岸干潟の2か所で撮影できた。共に同じ時期1月の寒い時期だったので旅鳥として立ち寄ったのではなく越冬地として沖縄で過ごしているのかもしれない。早く夏羽のムナグロを観てみたい。

Pacific Golden Plover at Okinawa Naha Airport side.
那覇空港南側の干潟に居たムナグロ(冬羽なので胸が黒くない)
 
Same place as above.
上と別の個体
 
一番上のと同じ個体。
 
A young Pacific Golden Plover at Naha city.
那覇市内の漫湖で撮影した若鳥と思われる個体。マングローブの上で
じーっとしていた。多少黄色掛かった体毛をしている。